„A 19. századi magyar irodalom politikai gazdaságtana” Lendület-kutatócsoport és a Petőfi Irodalmi Múzeum Az irodalom-üzlet: Vállalkozás és kultúra a könyvkiadásban címmel szervez konferenciát május 20-án.
A magyar könyvpiacot működtető kiadók és kereskedők a klasszikus századfordulón családi alapon szerveződtek; vállalkozásaik idővel társas cégekké, később részvénytársaságokká fejlődtek, a könyvkereskedésekből országos jelentőségű kiadók váltak. A könyvnek és a sajtónak egyre nagyobb szerep jutott az oktatásban és az ismeretterjesztésben, a közönség növekvő olvasási kedve, illetve a kiadók újításai kölcsönösen hatottak egymásra, fokozva a könyv- és lapkiadás volumenét, a német helyett egyre inkább magyar nyelven. A vállalatok technikai és szellemi apparátusát idővel már bankok és üzleti befektetők tőkéje finanszírozta, ami visszahatott a kiadványpolitikára is. A kiadványozási stratégiát a szellemi igényesség mellett gazdasági szempontok is irányították. A sajtó robbanásszerű műfaji, tartalmi differenciálódása a sajtót működtető – de a könyvkiadásban is érdekelt – szakemberek új csoportjainak kialakulását is magával hozta.
A konferencia előadásai ezeket a kérdéseket járják körül.
Helyszín: PIM Szomszéd (1053 Budapest, Ferenczy István utca 26.)
A programfüzet és a kivonatok alább letölthetők.
Facebook-esemény: https://www.facebook.com/events/1192565191512405