szöveg
Erdélyi János
Satyrák
I.
Civilisatiónk
Verset, de nyerset írok, mert e’ hon
A’ nyers terméknek bővében vagyon.
Én Istenemnek áldott szent fija!
Való, hogy úgy kifejlett Hunnia?
Hogy olly nagy a’ civilisatio,
Mint ábrándozva elmondjuk?
Echó. O! O!
A’ műipart mi nézi, illeti:
Szemünkre senki nem térítheti,
Hogy ebben nem mi állnánk legelől,
Kivált ha tud a’ kutyabőr felől,
Ezt olly jól tudjuk elkészíteni,
Hogy a’ ki merne kisebbíteni;
Majd megmutatnók,
Hogy a’ gúny nem bók.
Ki a’ magyarnak bókocskát csinál,
Annak díjában kutyabőrt kinál. –
Látjátok azt a’ viszketeg
Embert? az arcza, mint a’ pöfeteg;
Az törvénytudó,
Ez országfutó.
Nagy könyv előtte,
Ebbőrbe kötve;
Abból egész nap mormol bő igét,
Védvén a’ jogok legszentebbikét;
Ki volna más e’
Nagyszívű bátor,
Mint egy prókátor?
Míg fedte a’ bőr a’ jó állatot,
Az élő állat föl nem kaphatott.
Kenyérhaj ’s üres koncz jutott neki,
A’ rosz cseléd ebrúdon hányta ki.
Hűséges voltát el nem ismerék,
Bár volt az udvar leghivebb őre;
Ha rút idő volt, házból kiverék:
’S őriztetik most ereklyebőre.
Ha életében őrzé javaid,
És halva bőrén irvák jogaid,
Kiméld, ha látod, a’ szegény ebet,
Hisz ez amannak utóda lehet.
A’ műiparból a’ kereskedés
Fejlik, mint szóból a’ verekedés,
De a’ magyar nem úgy tesz, mint a’ britt,
Melyet szigetjén nagy tenger körit;
’S egész világra portékát viszen,
Ha vette egyen, árulja tizen.
Mert rajta hagyja nem szennyét kezének,
De csinyját bínyját alkotó eszének.
Nem, a’ magyar nem úgy kereskedik;
Ő házasul avagy pereskedik.
Nincs pénz? vagyon leány gazdag, a’ kivel
Boldog lehet, bár semmit nem mivel.
Mert élre vannak verve aranyi,
Polgárleányka ’s tud zsugorgani.
Az apja mindig egyfélével élt,
Egy öltözetben töltött nyarat télt;
Ingén kabátján porzott a tobák;
Az illyen lények nemde ostobák? –
Minden kis fillért, mellyet kiadott
Előbb fogához vert, koczogtatott.
Minden garasra, a’ melyet bevett,
Miként a’ rabra, kettős zárt vetett.
Igy a’ leányka jól áll, ’s a’ mami
Egyet sohajt, „még kéne valami!”
És lelke teste vágya úri rang,
Ez a’ kinek nincs, félbitang, csatang.
’S jő egy fiscalis,
Egy talis qualis;
’S milly szép a’ jövő!
Mert úri a’ vő.
És megvan a’ rang, megvan kelleme,
Igen, de mellytől futni kellene.
Most a’ nagyasszony, ha nem éhezik,
A’ tensurral egy tálból sem eszik.
Más mód magyarnak pénzre tenni szert,
Vén leveleikből kezdni perre pert.
Hány jó magyarnak van bőven pere,
’S nincs naprul napra biztos kenyere.
A’ sok actio,
Executio.
Oppositio,
Repositio,
Mindannyi o! o!
A’ vér a’ vérrel mindig háborog,
„Enyim, tiéd” mi kérdésben forog.
’S az a’ tulajdon legszentebb joga,
Hogy várhat addig gyermek ’s unoka,
Míg a’ mi rája néz, kezébe jő.
– Ördög, prókátor egy bordába sző –
Igy a’ kinek ősökrül volna, sincs;
Igaz jószág! de mellynek párja nincs.
Törvénykezünk rá, ’s vesztünk általa;
Ez az igazság szép diadala!
Rosz gazda vagy te, fajtám, nemzetem!
Mulatságod sehogy sem szeretem.
Törvényed oszt, mint kártyakeverő;
Mindenki azzal játszik, a’ mi jő.
Pörlő beszéd már régi rossz szokásod,
Természeteddé vála, véredbe vásott.
És terjed a’ szó,
A’ szélbe való.
Van morgadalom
És dörgedelem.
És a’ magyar ember,
Ki szólni sokat mer,
Mindig bele nyer,
’S ím, itt a’ süker!
Mondják, prókátor nép vagy, nemzetem,
Mulatságod sehogy sem szeretem.
Jegyzetek
Megjelenés
Életképek, 1845. szeptember 27., 399–402.
Erdélyi János szatírája a szöveg expozíciója és az azt követő két szakasz miatt hozható összefüggésbe a honi ipar fellendítésére létrejött mozgalommal. A felütés („e’ hon / A’ nyers terméknek bővében vagyon”) a mindenben bővelkedő ország hagyományos képzetére, a fertilitas Hungariae toposzra utal. A folytatás ebből kiindulva válaszol a következő sorokban feltett kérdésre: „Való, hogy úgy kifejlett Hunnia? / Hogy olly nagy a’ civilisatio, / Mint ábrándozva elmondjuk?” Friedrich List a Védegylet szempontjából fontos, 1843-ban magyarul A’ politikai gazdálkodás nemzeti rendszere címen megjelent munkája nemcsak a „népek terményző erői (produktive Kräfte)” közé sorolta, hanem a valódi, vagyis úgy gazdasági, mint politikai tekintetben önálló nemzeti lét legalapvetőbb feltételeinek egyikeként határozta meg a „természeti alapok és anyagi tőkék” birtoklását. (Vö. List Fridrik, A’ politikai gazdálkodás nemzeti rendszere I., ford. Sárváry Antal, Kőszeg, Reichard Károly, 1843, 66.) A kedvező természeti adottságok, az anyagi erőforrások megléte azonban csupán szükséges, de önmagában semmiképpen sem elégséges feltétele a valóban önálló (gazdasági, politikai és jogi, szellemi és erkölcsi tekintetben is teljesen kifejlett, függetlenségét és érdekeit védelmezni képes) nemzetté válásnak. Ehhez ugyanis List szerint elengedhetetlen a gazdasági fejlődés legmagasabb fokának elérése, vagyis az, hogy „a’ földművelés, a’ kézműzetek és a’ kereskedés egyenlően kiképezve” legyenek: „A’ csupa földművelési nemzet […], olyan egy karú egyén, ki idegen kart használ, melynek segélyéről azonban nem minden esetekre van biztosítva. Ellenben a’ földművelési- és kézműzetesi-nemzet olyan egyén; kinek rendelkezésére két saját karjai állnak készen.” (Vö. List, i. m., II. kötet 88.) A minden jóban bővelkedő hon feletti büszkeséget kifejező fertilitas Hungariae-toposz ebből a nézőpontból éppen azt az állapotot, vagyis az ország mezőgazdasági, „nyersterményezői” státuszát mutatta kívánatosnak, amelynek a birodalmi vámpolitika miatti kényszerű fenntartása a védegyletisták szerint az ország fokozatos elszegényedését okozta, végső soron pedig a nem csupán gazdasági, hanem politikai értelemben vett függetlenség elvesztésével is fenyegetett. (Erről lásd még az Alváry Védegylet című epigrammájára vonatkozó jegyzeteket.) A Civilisatiónk szintén a „földművelési nemzet” szintjén való megrekedéssel asszociálja az expozíciójában felidézett toposzt, a szöveg folytatása ugyanis ebből vezeti le a magyar nemzet képtelenségét a következő fejlődési szakaszokba (ipar, kereskedelem) való átlépésre.
További versek
Fekete János: Mi kell a magyarnak?
Túri Sámuel: Országgyűlési közvélemény
Petőfi Sándor: Batthyányi és Károlyi grófnék
Hamar[y] Dániel: Belföldi ipar
Új Károly: Védegyleti eszmeszikrák
Molnár György: A’ haza reményei
Garay János: Magyar leány dala
Nina, Szegszárdról: Védegyleti szózat
B. Szabó Lajos: Nemzeti ruhánk szózata
Petőfi Sándor: A külföld magyarjaihoz
Garay János: Iparvédegyleti dal
Sujánszky Antal: Deák Ferenchez
Arany János: Az elveszett alkotmány
Kerényi Frigyes: Ívtartók számára
Sréter Kálmán: Exempla trahunt
Döbrentei Gábor: Iparegyleti dal
Bulyovszky Gyula: Nemzeti képtár
Gömöry Frigyes: Egy álarczostól a tánczteremben kiosztva